Rabu, 04 November 2015

4 Pemulihan Herba Untuk Diabetes

4 Pemulihan Herba Untuk Diabetes

Diabetes adalah penyakit berbahaya yang biasanya mahal untuk menguruskan. Walaupun ini adalah kebenaran tentang penyakit ini, berita baik adalah bahawa keadaan boleh dirawat dengan beberapa herba. Berikut adalah beberapa ubat-ubat herba yang telah terbukti mempunyai aktiviti anti-diabetes:

Methi

Juga dikenali sebagai halba, herba ini biasanya digunakan dalam paranthas dan kari India yang lain. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa alat bantuan herba ini dalam mengurangkan kadar di mana gula diserap dari perut semasa penghadaman.

Herba juga membantu dalam merangsang sel-sel pankreas sekali gus meningkatkan pengeluaran insulin. 4-hydroxyisoleucine adalah hormon yang dikatakan bertanggungjawab untuk tindakan ini.

Cara yang paling mudah untuk mengambil herba ini dengan merendam benih methi di dalam air semalaman dan minum air dan mengunyah biji pagi.

Peria

Ahli-ahli sains telah menunjukkan bahawa peria ekstrak membantu dalam mengurangkan aktiviti enzim alpha glucosidase yang membantu dalam mengurangkan hiperglisemia yang biasanya berikut dengan segera selepas makan. Bahan utama yang membawa tindakan ini adalah polipeptida-P.

Charantin juga telah ditunjukkan untuk didapati terkandung dalam herba. Ini alat bantuan bahan dalam glukosa bergerak dari darah ke dalam otot, hati, dan tisu adipos dan sebagai glukosa akibat dikurangkan dalam darah.

Untuk mendapatkan manfaat herba ini anda perlu memilih seorang pengawal pahit hijau hiris ia memanjang dan mengikis segar dalam usaha untuk menghapuskan benih. Kemudian, anda perlu menambah kepada pengisar dan menjalankannya untuk mendapatkan jus. Kemudian, anda perlu minum segelas kecil jus setiap pagi.

Pterocarpus

Juga dikenali sebagai vijayar, Pterocarpus adalah pokok daun luruh yang banyak terdapat di Semenanjung Deccan. Kajian telah menunjukkan bahawa alat bantu pokok dalam mengurangkan gula dalam darah dengan mengurangkan penyerapan glukosa oleh usus.

Cara terbaik untuk mendapat manfaat herba ini adalah dengan minum air coklat berwarna yang disimpan semalaman dalam kaca yang dibuat daripada kulit kayu Pterocarpus.

Gymnema

Ini adalah tumbuhan memanjat yang daun telah terbukti sangat berkesan dalam memusnahkan gula. Daun mengandungi saponin dan asid Gymnemic yang membawa tindakan anti-diabetes. Asid membantu dalam mengurangkan jumlah gula diserap oleh usus.

Sisi baik adalah bahawa herba biasanya boleh didapati secara komersial sebagai kapsul atau sebagai tablet. Jika anda tidak mahu mengambil tablet, anda boleh membuat teh gymnema dengan merebus segenggam daun dalam air.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar