Rabu, 04 November 2015

Perbezaan Antara Yoga dan Tai Chi

Perbezaan Antara Yoga dan Tai Chi

Apabila seseorang jam tangan seseorang bergerak teratur dan perlawanan pernafasan mereka kepada pergerakan mereka dalam keadaan separa meditasi ia boleh difahami bahawa beberapa orang mungkin tidak dapat mengenal pasti aktiviti sama ada sebagai Tai Chi atau yoga. Walau bagaimanapun, terdapat banyak perbezaan antara kedua-dua aktiviti. Perbezaan antara yoga dan Tai Chi adalah seperti yang luas sebagai perbezaan di antara bola sepak dan hoki. Kita hidup dalam dunia yang mengamalkan sikap tidak bertoleransi sepanjang masa tetapi ini adalah satu hari apabila kita akan dapat memahami perbezaan dan kekuatan aktiviti-aktiviti ini dan tidak menghukum orang-orang yang mengamalkannya.

Yoga telah dibangunkan di India dan adalah berdasarkan kepada bernafas, bertafakur dan bersenam. Ia boleh membantu meningkatkan kesihatan mental dan fizikal seseorang melakukan yang ia. Ramai orang hari ini amalan yoga untuk membantu dalam melegakan tekanan, untuk kecergasan fizikal dan untuk meningkatkan kesihatan mental seseorang. Yoga biasanya berlaku dengan pendirian fizikal di atas lantai. Kadang-kadang duduk dan orang-orang lain ia menggunakan senjata sebagai pemegang utama daripada berat badan. Ini adalah besar untuk membangunkan kekuatan dan untuk menambah fleksibiliti seseorang mengamalkan. Ia sering diselaraskan untuk menguruskan tekanan yang diletakkan pada sendi tertentu semasa senaman.

Yoga dipecahkan kepada tiga bahagian pengajaran. Yang pertama adalah aspek rohani yang membolehkan seseorang untuk menjadi sedar akan perasaan dan persekitaran mereka. Aspek fizikal yoga dikaji yang membawa kepada kesedaran yang lebih baik daripada seseorang keseimbangan, fleksibiliti dan kekuatan fizikal. Akhirnya ada aspek mental senaman yoga. Apabila yoga dilakukan dengan betul ia akan membolehkan kelonggaran badan dan kekurangan tekanan dalam minda.

Tai Chi secara kasar diterjemahkan dari China ke dalam frasa "Agung Ultimate" itu. Ini adalah kerja-kerja seni mempertahankan diri daripada yang memberikan pengalaman kecergasan fizikal kerana ia menggunakan badan anda untuk meningkatkan kuasa otot dan fleksibiliti sendi. Ia adalah kesan yang amat rendah dan tidak kira mana borang diamalkan akan ada satu siri pergerakan fizikal sangat tari. Pemerhati kasual akan melihat bagaimana kaki adalah fokus utama Tai Chi sebagai senjata dipindahkan di segerakan dalam gerakan anggun.

Tai Chi juga memberikan banyak manfaat fizikal untuk orang yang mengamalkannya. Kelonggaran dan kesihatan mental meningkat dengan ketara apabila seni mempertahankan diri ini lembut diamalkan. Ia juga membantu dalam membangunkan kekuatan fizikal di dalam otot di dalam badan manusia. Sebahagian daripada manfaat yang besar datang dari fleksibiliti sendi meningkat bahawa latihan yang disediakan. Pergerakan boleh dilakukan begitu perlahan-lahan bahawa ia selamat untuk orang yang hampir mana-mana umur untuk mula mengamalkan.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar