Rabu, 04 November 2015

The Pineapple lebih dari Hanya Satu buah-buahan eksotik!

The Pineapple lebih dari Hanya Satu buah-buahan eksotik!

Kami diberkati dan manja busuk hari ini dengan mempunyai pelbagai jenis buah-buahan segar diterbangkan setiap hari dari seluruh dunia. Ini tidak semestinya benar dan akan datang dari Timur Tengah ke Eropah beberapa tahun yang lalu, saya tidak digunakan untuk melihat nanas segar seperti saya hari ini. Kami mengetahui mereka dipotong dan dipelihara dalam tin. Saya masih ingat berjalan dengan pendirian yang penuh dengan mereka buah-buahan berduri mencari indah eksotik dengan kaktus seperti puncak dan berfikir 'bagaimana saya berurusan dengan itu?' Saya masih ingat kali pertama saya membeli nanas dan dengan masa yang saya potong dari apa yang tidak boleh dimakan saya mempunyai kurang daripada separuh daripada buah-buahan dalam pinggan saya, apatah lagi ia merasai sama sekali berbeza daripada hirisan nanas dipulihara yang saya tahu. Tetapi saya telah belajar untuk menerima itu dan untuk menikmati buah-buahan ini menyegarkan terutama apabila saya mendapat satu lazat yang benar-benar baik, yang malangnya tidak semestinya benar! Seperti tembikai anda tidak boleh memberitahu apa yang mereka akan rasa seperti sehingga anda telah memotong sebahagian dan mencuba.

Saya akui saya tidak tahu banyak mengenai nanas selain minuman Pina Colada dan jus nanas tulen sehingga saya berada di New York. Saya belajar daripada teman wanita saya bahawa saya boleh pergi pada diet nanas satu atau dua hari untuk kehilangan lebih 2 kg dalam berat badan. Saya hanya terpaksa makan apa-apa selain nanas segar sepanjang hari. Saya berbuat demikian setiap kali saya terpaksa memerah ke kegemaran saya, saiz yang terlalu kecil, pakaian baru bagi sebuah parti yang sangat istimewa. Kemudian saya dapati minuman yang paling menyegarkan lazat iaitu ¼ santan dengan jus ¾ nanas, kacau sehingga sebati sehingga ia berbuih, dan tuangkan ke dalam gelas yang penuh dengan kiub ais, mmmm, verrry lazat. Sekarang saya dalam tabiat mempunyai nanas di potong peti sejuk dalam kepingan nipis dan bersedia untuk makan kerana setiap kali aku terasa lewat petang untuk makan sesuatu.

Baru-baru ini saya mendapat tahu bahawa nanas boleh menyembuhkan keradangan dan juga boleh mengurangkan kesakitan, sesuatu yang nampaknya sentiasa diketahui Selatan purba dan orang Amerika Tengah. Mereka menggunakan buah ini bukan sahaja untuk mengurangkan bengkak di dalam badan tetapi juga untuk melegakan sakit senak. Rupa-rupanya ada enzim yang dipanggil bromelain, sejenis bahan anti radang, yang terdapat dalam nanas. Satu kajian telah dijalankan di UK, di Universiti Southampton oleh Sarah Brien yang mendapati bahawa enzim bromelain adalah berkesan sebagai ubat penahan sakit untuk menguruskan kesakitan osteoartritis, satu keadaan yang memberi kesan kepada sendi. Kajian-kajian lain telah menunjukkan bahawa bromelain adalah alternatif yang baik untuk merawat pelbagai jenis sakit dan bukan preskripsi ubat-ubatan anti-radang.

Pemberian yang masa pemulihan yang lebih cepat. Di Jerman, bromelain adalah diluluskan rawatan selepas pembedahan untuk bengkak dan kesakitan yang berlaku dari telinga, hidung dan tekak pembedahan. Nanas yang kaya dengan vitamin C, buah-buahan yang sesuai untuk makan apabila anda mengalami sakit sinus, mengurangkan lendir dan bengkak pada saluran pernafasan dan meningkatkan sistem imun untuk melawan jangkitan. Orang dahulu kala tahu apa yang mereka lakukan selepas semua apabila mereka makan atau minum jus segar nanas. Seperti banyak perkara lain kita, sudah zaman teknologi, secara perlahan-lahan menjadi lebih bijak dan akan kembali kepada ubat semula jadi yang dibekalkan oleh ibu-sifat dirinya.

Banyak sebab-sebab yang baik yang sihat untuk sentiasa perlu nanas segar di dalam peti sejuk anda untuk anda dan dan seluruh ahli keluarga. Selamat menjamu selera!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar