Rabu, 04 November 2015

Apa yang akan Berlaku kepada badan wanita semasa menopaus?

Apa yang akan Berlaku kepada badan wanita semasa menopaus?

Apa yang Menopause?

Menopaus menandakan berakhirnya keupayaan wanita untuk melahirkan kehidupan. Ia merupakan peristiwa biasa yang tidak dapat tidak membawa perubahan kepada tubuh wanita sebelum atau selepas kitaran haid mereka berhenti. Walaupun, banyak kajian telah dijalankan, kebanyakan wanita masih tidak mempunyai pemahaman yang baik tentang apa perubahan yang mereka akan mengalami.

Menopaus biasanya berlaku kepada wanita pada usia 40-an, tetapi ada yang akan mengalami masalah ini terlalu awal kerana disebabkan oleh ubat-ubatan, pembedahan, hipotiroidisme, Sindrom Down, kekurangan enzim, atau kemoterapi. Di tempat-tempat yang lebih sejuk seperti Alaska, wanita mungkin mengalami menopaus pada usia 50an. Faktor keturunan juga boleh menjejaskan kitaran haid wanita. Menopaus semula jadi, bagaimanapun, adalah satu proses beransur-ansur yang dibahagikan kepada tiga fasa; perimenopause itu, putus haid, dan postmenopause itu.

Apakah Peringkat Menopause?

Perimenopause adalah peringkat di mana wanita secara beransur-ansur menghasilkan kurang hormon estrogen dan progesteron. Pengeluaran terhad hormon ini membawa banyak perubahan yang dapat dilihat di dalam badan wanita. Ia biasanya bermula pada lewat 40-an atau 50-an awal. Ia berlangsung sehingga peringkat putus haid, dan tempoh purata boleh empat hingga sepuluh tahun.

Haid yang tidak teratur adalah biasa semasa perimenopause, tetapi wanita masih mempunyai peluang yang lebih besar untuk menjadi hamil. Namun begitu, haid boleh menjadi lebih berat daripada biasa dengan majlis-majlis pembekuan darah, dan tempoh mungkin tahan lebih lama atau mungkin berlaku dua kali dalam sebulan. Wanita boleh mengiktiraf perimenopause apabila mereka mula mengalami keletihan, kekeringan faraj, berpeluh malam, anemia, kurang nafsu seks, atau jangkitan saluran kencing.

Menopaus adalah fasa di mana tempoh haid berhenti selama setahun. Ia adalah apabila ovari berhenti menghasilkan telur. Ia boleh bermula pada awal 50-an atau 60-an lewat. Tambahan pula, menopaus boleh menjejaskan pengeluaran hormon wanita seperti serotonin atau hormon gembira, yang menyebabkan wanita untuk mempunyai perubahan yang kerap mood, hot flashes, kemurungan, dan kerengsaan. Tahap estrogen juga diturunkan, yang boleh memberi kesan kepada kesihatan tulang wanita. Risiko untuk mendapat penyakit jantung juga jelas.

Postmenopause adalah peringkat terakhir menunjuk kepada tahun-tahun selepas menopaus. Pakar-pakar perubatan boleh mengesahkan ini melalui ujian darah di mana folikel merangsang hormon (FSH) diukur. Hormon-hormon ini meningkat apabila ovari mula ditutup. Wanita boleh mula mengalami kelegaan dan mendapatkan semula tenaga mereka, tetapi mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk penyakit tertentu seperti kanser pangkal rahim dan payudara. Gejala seperti hot flashes, perubahan mood, dan insomnia boleh terus.

Menjatuhkan berterusan tahap estrogen boleh mewujudkan isu-isu kesihatan semasa postmenopause. Wanita boleh melihat bahawa kulit mereka menjadi lebih nipis dan pengering. Jangkitan saluran kencing juga tidak dapat dielakkan sebagai lapisan faraj dan saluran kencing lemah. Kehilangan gigi dan gingivitis juga boleh dialami.

Dalam kes-kes yang teruk, wanita juga boleh mengalami pendarahan selepas postmenopause, dan kes-kes pertumbuhan polip dan neoplasma ovari benigna atau malignan boleh diperhatikan. Ini adalah mengapa ia adalah penting bahawa wanita mengalami postmenopause pergi ke berjumpa dengan doktor pakar sakit puan dan mereka sekerap mungkin.

Apakah Rawatan untuk Menopaus?

Tiada rawatan perubatan tertentu untuk menopaus kerana ia adalah kejadian semula jadi yang berlaku kepada semua wanita. Sebaliknya, pakar-pakar perubatan dan pengamal perubatan yang lain bertujuan untuk mengurangkan gejala-gejala yang disebabkan oleh perubahan. Rawatan bergantung kepada berapa banyak kesakitan dan ketidakselesaan dialami.

Terapi hormon gantian itu dilihat sebagai salah satu rawatan yang paling berkesan untuk menopaus. Ia bertujuan untuk menggantikan, jika tidak meningkat, hormon yang tidak lagi dihasilkan oleh badan. Rawatan ini boleh mengurangkan kejadian hot flashes, cepat marah, dan berpeluh malam. Sakit semasa hubungan seks dan disfungsi pundi kencing juga boleh diperbaiki. Kehilangan tulang dan risiko penyakit kardiovaskular juga dikurangkan.

Walau bagaimanapun, terapi hormon gantian juga boleh membawa kelemahan beberapa. Kajian menunjukkan risiko wanita mendapat tekanan darah tinggi, darah beku, strok, kegagalan fungsi hati, migrain, dan juga barah, seperti payudara dan endometrium.

Walaupun ubat-ubatan tidak boleh menghalang menopaus, terdapat ubat-ubatan tertentu yang boleh mengurangkan rasa sakit dan gejala. Rendah dos pil perancang, seperti Loestrin dan Mircette sering ditetapkan untuk melegakan hot flashes dan mengawal aliran haid berat. Antidepresan juga sesuai untuk mengurangkan perubahan emosi dan cepat marah.

Apakah Pemulihan semula jadi untuk Menopaus?

Oleh kerana kesan-kesan sampingan rawatan perubatan menopaus, semakin ramai wanita hari ini beralih kepada rawatan holistik dan alternatif, yang telah terbukti berkesan. Beberapa rawatan yang disyorkan adalah diet yang sihat, senaman seperti yoga, minum 8 hingga 12 gelas air sehari, dan mengambil vitamin tambahan.

Pemakanan Ujian Response adalah satu lagi ubat alternatif yang berkesan untuk menopaus. Ini ubat semula jadi untuk menopaus membantu menentukan jika ada organ-organ dalaman tidak berfungsi dengan baik. A adat, dan ubat holistik boleh diwujudkan untuk meletakkan badan kembali seimbang.

Menopaus bukan penyakit yang ditakuti, tetapi suatu keadaan yang memerlukan pengetahuan dan pemahaman. Nasib baik, wanita hari ini mempunyai banyak pilihan untuk menangani perubahan ini bahawa mereka mungkin mengalami, yang boleh memberi kesan kepada kehidupan mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar