Rabu, 04 November 2015

Apa Tai Chi?

Apa Tai Chi?

Kebanyakan orang telah mendengar tentang Tai Chi sebelum dan pemikiran seni mempertahankan diri seperti pergerakan akan datang ke fikiran kebanyakan orang tetapi itu hanya snap shot pudar daripada apa yang seni sebenarnya. Dalam falsafah Cina terdapat keseimbangan yang berterusan yang sedang dicari. Ia sedang dicari dalam semua kehidupan kita setiap hari hidup kita, sama ada kita sedar atau tidak.

Tai Chi adalah kaedah fizikal bagi seseorang untuk cuba untuk mencapai keseimbangan atau persefahaman ying-yang dalam diri sendiri. Dalam pengertian yang lebih khusus Tai Chi adalah amalan mengawal pergerakan badan dalam cara yang membolehkan fikiran anda untuk bergabung dengan pemikiran meditasi. Terdapat pelbagai bentuk disiplin ini tetapi semua terdiri daripada satu sistem pergerakan terkawal. Apa pergerakan seseorang amalan bergantung kepada bentuk yang mereka gunakan.

Banyak pergerakan telah diwujudkan melalui amalan seni mempertahankan diri yang lain melalui tahun. Ada yang percaya bahawa gerakan-gerakan yang diambil secara langsung dari usul dan tindakan sesetengah burung dan haiwan di hutan. Pergerakan Tai Chi dilakukan sangat sengaja dengan rahmat yang menyediakan keindahan estetika seni untuk kraf.

Sebagai seorang peralihan dari satu pergerakan yang lain terdapat sambungan yang boleh disaksikan dan hampir dirasai. Motivasi utama untuk amalan Tai Chi adalah untuk menyediakan latihan meditasi untuk badan untuk menjalani. Sesetengah lihat pergerakan seni untuk khusus pertempuran.

Dalam sejarah Cina dan falsafah, Chi perkataan bermaksud tenaga penting kami yang wujud dalam kita semua. Apabila tenaga ini berada dalam keseimbangan maka kehidupan kita bergerak bersama-sama dengan baik. Apabila mereka tidak seimbang maka ada kesukaran dan kadang-kadang walaupun kesakitan fizikal yang dihasilkan. Itu adalah di mana Tai Chi datang.

Adalah dipercayai bahawa dengan betul mengamalkan disiplin ini akan kembali keseimbangan badan anda dan aliran untuk hidup anda. Kesihatan dan kecergasan adalah milik anda apabila tenaga dalam badan anda berada dalam aliran darah.

Minda yang tenang adalah matlamat satu lagi amalan ini. Apabila minda memberi tumpuan kepada nafas dalam paru-paru dan pergerakan badan, fikiran tenang dan sambungan kepada jiwa adalah di kemuncaknya. Untuk dapat mengamalkan penjajaran dan keseimbangan perlu untuk melengkapkan pergerakan fizikal terdapat keseimbangan bahawa seseorang itu akan mengalami dalam fikiran juga.

Tidak ada cara bahawa meditasi ini boleh diamalkan cepat atau tergesa-gesa. Dalam dunia moden kita yang satu perbezaan yang perlu dicari jika apa-apa lagi adalah. Ini seni mempertahankan diri boleh menyediakan semua orang dengan peluang untuk mengimbangi kehidupan mereka antara badan, minda dan semangat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar