Rabu, 04 November 2015

Ayurveda yang berkesan dan Terbukti Rawatan Advanced Osteoartritis

Ayurveda yang berkesan dan Terbukti Rawatan Advanced Osteoartritis

Osteoartritis adalah jenis yang paling biasa penyakit sendi yang menjejaskan hampir 21 juta orang di Amerika Syarikat dan kira-kira 70 juta orang di India. Ini memberi kesan utama penyakit sendi berat badan yang mengandungi dan diketahui menyebabkan kesakitan, kekakuan, dan had pergerakan sendi. Sebelum ini dipercayai menjadi degenerasi tulang rawan di antara tulang, osteoartritis kini dipercayai menjadi campuran keradangan dan degenerasi yang memberi kesan bukan sahaja rawan tetapi juga organ bersama keseluruhan, termasuk tulang subchondral serta synovium.

Gejala membentangkan utama Osteoartritis adalah kesakitan yang boleh disebabkan oleh keradangan dan bengkak, meningkatkan aliran darah, radang cecair sinovial, keletihan otot, bengkak sendi, meniskus koyak (penampan di antara rawan dan tulang) dan kekejangan otot. Walaupun penyakit ini adalah terutamanya berkaitan dengan penuaan, faktor-faktor lain seperti obesiti, trauma, pembedahan sebelum atau jangkitan, dan genetik yang dikenali untuk meningkatkan risiko kejadian dan keterukan keadaan ini

Rawatan untuk osteoarthritis biasanya melibatkan pendidikan pesakit, memampatkan panas dan sejuk, langkah-langkah penurunan berat badan, senaman, terapi fizikal, terapi pekerjaan, dan memunggah pada sendi tertentu seperti lutut dan pinggang. Intervensi farmakologi termasuk penggunaan acetaminophen, penggunaan lisan dan tempatan ubat-ubatan anti-radang, dan juga suntikan intra-artikular kortikosteroid. Untuk Osteoartritis awal, keradangan menyebabkan bengkak tulang rawan, dan peringkat ini boleh bertahan selama bertahun-tahun atau dekad. Untuk Osteoartritis maju, rawan mula melembutkan dan merosot, sekali gus menyebabkan kerugian sebanyak ruang bersama. Dalam osteoartritis lutut, kerugian terbesar ruang sendi biasanya dilihat di bahagian tengah atau dalam sendi, biasanya mengakibatkan Varus atau penyimpangan luaran sendi dan kaki.

Pada peringkat awal osteoartritis, langkah-langkah mudah seperti penurunan berat badan, senaman tetap dan digredkan, penggunaan haba atau sejuk, dan penggunaan ubat-ubatan anti-radang mudah untuk beberapa waktu boleh membantu membawa kelegaan lengkap atau penawar dilihat dari keadaan. Walau bagaimanapun, osteoartritis adalah jangka panjang atau keadaan sepanjang hayat dan jika ada kesinambungan daripada punca - sebagai contoh, terganggu mekanik bersama atau trauma berulang - keadaan yang boleh berulang atau berterusan. Selepas peringkat awal ini telah berlalu, langkah-langkah rawatan mudah biasanya tidak berfungsi. Untuk Osteoartritis maju, tiada dikenali moden atau allopathic intervensi farmakologi yang ketara boleh mengubah perkembangan penyakit atau mengubah suai kerosakan struktur sendi terjejas.

Pada peringkat ini, ubat-ubatan herba Ayurveda mempunyai peranan yang amat positif untuk bermain dalam rawatan dan pengurusan osteoartritis. Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberi dalam dos yang tinggi dan untuk tempoh yang berpanjangan tanpa apa-apa risiko yang ketara kesan buruk; Walau bagaimanapun, adalah penting untuk menggunakan hanya ubat-ubatan herba dan mengelakkan menggunakan kombinasi herbo-mineral atau bhasmas Ayurveda (abu logam). Ubat-ubatan herba Ayurvedic bekerja dalam pengurusan menyeluruh osteoartritis dengan beransur-ansur mengurangkan keradangan dan bengkak; membantu dalam pembaikan otot dan meniskus koyak atau rosak; membaiki kerosakan kepada rawan; menghapuskan keradangan dan bengkak pada kapsul sendi dan cecair sinovial; dan secara beransur-ansur merawat hujung yang rosak tulang. Manakala permohonan tempatan menyediakan bantuan segera dan sementara sakit, ia adalah rawatan oral yang membentuk tulang belakang terapi.

Bergantung kepada keterukan keadaan dan sejauh mana kerosakan sendi pada masa memulakan rawatan, rawatan herba Ayurvedic yang dikehendaki bagi tempoh antara dua hingga lapan belas bulan. Walau bagaimanapun, ia adalah mungkin untuk mengubah sebahagian besar daripada proses penyakit dan membantu memulihkan individu yang terlibat mempunyai Osteoartritis walaupun maju. Walaupun individu yang telah dinasihatkan arthroplasty atau penggantian sendi boleh dirawat dengan ubat-ubatan herba Ayurveda dalam apa-apa cara yang bahawa kualiti hidup boleh dipulihkan kepada hampir normal dan semua gejala boleh benar-benar dihapuskan. Ini terutamanya penting memandangkan kos yang terlalu tinggi pilihan pembedahan, dan batasan pergerakan berlaku walaupun selepas pembedahan berjaya. Rawatan herba Ayurvedic itu telah terbukti menjadi rawatan modaliti yang sangat berkesan untuk pengurusan kedua-dua osteoartritis awal dan lanjutan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar