Rabu, 04 November 2015

Osteoporosis: Anda Mungkin Tidak Tahu Bahawa Anda telah Got It!

Osteoporosis: Anda Mungkin Tidak Tahu Bahawa Anda telah Got It!

Osteoporosis adalah satu keadaan yang biasa yang kebanyakan orang tidak menyedari bahawa mereka telah mendapat ia! Hanya kerana anda tidak merasa apa-apa dan tidak dapat melihat tulang anda tidak bermakna anda tidak mendapat osteoporosis. Kebanyakan orang masa hanya mengetahui selepas keretakan yang berlaku atau mereka mematahkan tulang. Apa yang menakjubkan adalah bahawa hanya benjolan kecil, sedikit twist atau jatuh boleh menyebabkan keretakan serius atau rehat.

Apakah ia? Osteoporosis adalah penyakit yang memberi kesan terutamanya orang-orang di kemudian hari apabila tulang kita menjadi lebih rapuh dan rapuh. Ini boleh memberi kesan kepada anak-anak muda dan juga pada semua peringkat umur tetapi ia tidak seperti biasa, dan ia juga memberi kesan kepada kedua-dua lelaki dan wanita, walaupun wanita lebih berisiko kerana penurunan dalam tahap estrogen melalui menopaus. Seperti yang berumur badan kita kita kehilangan mineral seperti kalsium, lebih cepat daripada badan boleh menggantikan mereka yang membawa kepada ketumpatan tulang yang rendah membuat risiko keretakan yang lebih tinggi dan kita menjadi lebih terdedah kepada kecederaan. Pada masa-masa ubat-ubatan tertentu seperti kortikosteroid, ubat statin, beberapa ubat tiroid atau dengan mengambil terlalu banyak hormon gantian boleh memaksa peningkatan risiko osteoporosis dengan mengurangkan ketumpatan tulang. Anda boleh mencegah dan mencegah lebih baik daripada mengubati. Mengekalkan kesihatan tulang dan ketumpatan tulang adalah sebahagian daripada rutin harian untuk mengurangkan risiko osteoporosis.

Penyakit ini tidak mempunyai gejala!

Tidak seperti lain-lain penyakit, osteoporosis tidak mempunyai simptom sehingga keretakan berlaku, sebab itu ia sering dipanggil "penyakit senyap". Ini adalah satu isu kesihatan yang serius yang menjejaskan berjuta-juta orang, dan tidak mengetahui bahawa mereka mempunyai ia membuat ini lebih buruk lagi. Biasa x-ray tidak menunjukkan kehilangan tulang sehingga sejumlah besar tulang hilang. Salah satu cara yang terbaik untuk mengukur kepadatan tulang oleh Dexa-scan yang akan memberitahu anda apa risiko untuk patah adalah.

Bagaimana untuk mencegah atau memperbaikinya!

Mengekalkan ketumpatan tulang adalah sebahagian daripada rutin harian. Untuk badan kita untuk kekal kuat dan bebas daripada pelbagai penyakit kita memerlukan pelbagai perkara setiap hari. Sesetengah daripada mereka kita dalam mana-mana, tetapi ia adalah mungkin bahawa kita terlepas beberapa orang-orang penting yang lain tanpa disedari. Dalam kes osteoporosis bahagian yang paling penting hilang adalah kalsium untuk kekuatan tulang. Seperti yang kita mendapatkan lebih tua ia lebih perlu untuk menonton diet kita berada di. Apa yang kita perlukan untuk masalah ini ialah kalsium, senaman dan vitamin D untuk membina tulang yang kuat. Seorang dewasa memerlukan 1000 mg kalsium sehari dan orang dewasa yang lebih tua sebanyak 1300 mg. Untuk mendapatkan semua hak ini adalah satu perkara, tetapi untuk mendapatkan manfaat daripada ia adalah satu lagi.

Ini adalah di mana vitamin D semulajadi dari matahari memainkan peranan yang penting. Ia membantu tubuh untuk menyerap apa yang kita masukkan ke dalam tanpa kehilangan sebahagian daripadanya. Sains pada ini tidak boleh mana-mana yang lebih jelas: Vitamin D adalah penting untuk kesihatan yang baik. Ia menyokong kesihatan tulang dan sendi; ia mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, jangkitan dan juga kanser. Salah satu masalah ialah: Jika anda berada di ubat-ubatan tertentu mereka boleh menyekat pengambilan vitamin D dalam tubuh. Kita juga perlu belajar apa yang harus dielakkan: Sebagai contoh, fluorite toksik dan merosakkan tulang, elakkan daripada menggunakan produk yang mengandungi fluorite. Senaman fizikal yang kerap juga paling berkesan untuk memaksimumkan kepadatan tulang dan mengelakkan keretakan. Berat berfaedah senaman bersama-sama dengan rintangan latihan berat untuk meningkatkan ketumpatan tulang akan melambatkan kehilangan tulang. Juga menjalankan bahawa tempat-tempat tekanan pada tulang membantu untuk membuat deposit kalsium dan merangsang sel-sel tulang membentuk. Jika keadaan ini teruk ia adalah yang terbaik untuk mendapatkan nasihat pakar fisioterapi untuk bentuk senaman yang terbaik. Pastikan ia mudah: Hanya berjalan, berjoging sedikit, gimnastik, aerobik, dan juga menari; semua itu akan membantu dan juga memberikan kekuatan otot.

Apa diet yang anda?

Diet, bagaimana ia memberi kesan kepada osteoporosis? Pengambilan kalsium yang mencukupi adalah penting untuk mengekalkan kekuatan tulang. Kandungan kalsium dalam makanan tidak ketara berbeza-beza, jadi terpilih dalam apa yang anda memilih. Sebagai contoh, cawan brokoli mempunyai kira-kira 90 mg kalsium, segelas susu kira-kira 300 mg kalsium. Produk tenusu yang paling kaya dengan kalsium; memilih produk rendah lemak atau tiada lemak di mana mungkin adalah yang terbaik untuk mengelakkan lemak tepu. Sumber-sumber lain kalsium adalah salmon, tauhu, perkelahian, sardin, Collard hijau, bayam, lobak hijau, bendi, kacang disokong, brokoli, kacang, kale, buah ara kering, badam, biji, kacang dan bijirin penuh mengandungi magnesium, yang juga merupakan satu lagi mineral yang diperlukan untuk tulang yang kuat. Kekurangan kalsium bukan satu-satunya masalah; terdapat bukti kukuh bahawa diet asid yang rendah adalah lebih berkesan untuk mengelakkan kehilangan tulang.

Langkah yang paling penting untuk kehidupan yang sihat adalah perubahan kepada diet yang sihat. Diet yang anda pilih akan membawa perubahan itu. Menghabiskan masa aktif di luar rumah di udara segar dan cahaya matahari, dan tinggal di diet yang baik adalah cara terbaik untuk mencegah osteoporosis.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar