Rabu, 04 November 2015

Probiotik Buat Anda Lebih Pintar

Probiotik Buat Anda Lebih Pintar

Bagi saintis pakar-pakar perubatan dan banyak pemerhatian bahawa gastrousus (GI) saluran boleh mempengaruhi fungsi otak telah sukar untuk membuktikan. Terdapat banyak pakar-pakar perubatan yang didokumenkan pengalaman di mana penyembuhan saluran GI telah mempunyai manfaat yang positif ke atas gangguan yang menjejaskan otak (seperti kemurungan, ADHD dan kebimbangan hanya untuk menamakan beberapa) tetapi masih perubatan arus perdana telah benar-benar terpencil dengan dua organ selain daripada satu sama lain . Yah, mungkin tidak lagi!

Satu kajian baru dari UCLA menyediakan sebenar bukti pertama keras didokumenkan bahawa pengambilan probiotik (bakteria baik) boleh memodulasi aktiviti otak.

"Ini adalah satu kajian yang sangat penting kerana sehingga kini kebanyakan bukti bahawa microbiota usus boleh mempengaruhi otak dan tingkah laku telah muncul daripada kajian dalam model tetikus," kata John Cryan, PhD dan Ketua Jabatan Anatomi dan Neurosains di Kolej Universiti di Ireland . Justeru, katanya, kajian ini "memberikan kepercayaan kepada idea bahawa kita boleh memodulasi fungsi otak di negeri-negeri penyakit dengan menggunakan probiotik."

Kajian ini melibatkan tiga puluh enam wanita yang sihat tanpa GI atau gejala psikiatri. Dua kali sehari selama empat minggu dua belas wanita ditelan probiotik manakala sebelas ditelan produk susu yang tidak diperam. Semua wanita telah menjalani berfungsi Magnetic Resonance Imaging (fMRI) sebelum kajian bermula dan selepas berakhirnya tempoh empat minggu yang mengukur aktiviti otak berehat dan maklum balas kepada tugas-tugas emosi pengiktirafan.

Wanita-wanita yang ditelan probiotik mempunyai tindak balas tekanan kurang penting terhadap rangsangan emosi berbanding kumpulan yang tidak mengambil probiotik. Kawasan bertanggungjawab kognisi dan fokus pada masa yang sama kumpulan probiotik juga menunjukkan hubungan yang lebih baik antara jirim kelabu periaqueductal dan otak tengah.

"Ilmu yang isyarat dihantar dari usus ke otak dan bahawa mereka boleh termodulat oleh perubahan pemakanan mungkin membawa kepada pengembangan penyelidikan bertujuan untuk mencari strategi baru untuk mencegah atau merawat gangguan pencernaan, mental dan saraf," kata Emeran Mayer, MD Profesor Perubatan dan Psikiatri di UCLA.

Selain daripada peningkatan dalam otak orang lain fungsi kajian telah menunjukkan pengurangan sehingga 30% dalam kejadian asma dan alahan pada kanak-kanak yang telah ditambah dengan probiotik dan kajian baru-baru menunjukkan probiotik sebagai penawar bagi kolik. Saya benar-benar boleh pergi pada dan pada dengan manfaat probiotik yang baik.

Jadi, anda perlu memulakan probiotik yang? Sudah tentu!

Saya mengambil satu secara tetap dan mencadangkan kepada majoriti pesakit saya beberapa bentuk bakteria baik yang baik. Saya cadangkan produk yang mengandungi sekurang-kurangnya lima jenis yang berbeza bakteria dan mengandungi sekurang-kurangnya lima bilion unit pembentukan koloni (CFUs - langkah ini hidup budaya aktif). Yogurt adalah lebih kurang satu bilion CFUs. Penyejukan adalah juga perlu. Probiotik yang tidak memerlukan penyejukan memuat ketara kehilangan CFU mengira ketika mereka duduk di atas rak kedai atau menyediakan bakteria yang telah mati secara umum, jadi pastikan ia dalam peti sejuk.

Bagi kanak-kanak, kajian telah menunjukkan bahawa di bawah umur dua probiotik dengan memberi tumpuan kepada Bifidobacter mempunyai lebih banyak manfaat daripada Lactobacillus. Namun selepas umur dua perubahan microbiota kepada spesis Lactobacillus. Pastikan anda menggunakan yang sesuai probiotik untuk anda atau anak anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar