Rabu, 04 November 2015

Ubat Pengurusan Kendiri / Poly-Pharmacy

Ubat Pengurusan Kendiri / Poly-Pharmacy

Belajar mengenai Pengubatan Kendiri Pengurusan.

Mari kita hadapi itu, maklumat ubat-ubatan hari ini boleh besar dan sukar untuk mengingati atau menganjurkan seperti yang kita berurusan dengan banyak ubat-ubatan yang berbeza preskripsi, makanan tambahan, over-the-kaunter produk, dan bahan-bahan lain yang ada termasuk dalam sumber makanan kita bahawa kita tidak boleh mempertimbangkan untuk mempunyai apa-apa ciri-ciri perubatan.

Mengambil pelbagai ubat-ubatan boleh meletakkan kita pada risiko interaksi mungkin teruk ubat-ubat, interaksi ubat-penyakit atau lain-lain kesan sampingan yang tidak perlu yang juga boleh memerlukan rawatan di hospital. Keadaan seperti ini boleh dielakkan.

Kadang-kadang kita memandang rendah bahaya melihat lebih daripada satu pakar perubatan atau pakar, keadaan yang boleh hadir kami dengan risiko menerima terapi pendua atau terdedah kepada tindakan perubatan berulang-ulang.

Penggunaan tidak wajar makanan tambahan dan produk herba sering mengurangkan atau menaikkan tindakan ubat-ubatan preskripsi kami yang memerlukan pelarasan oleh pembekal penjagaan kesihatan; begitu juga, menggunakan over-the-kaunter produk tanpa menyedari sepenuhnya bahan-bahan mereka dan kuantiti pengambilan selamat boleh menyebabkan kita terkena dos berlebihan dengan bahan-bahan seperti Aspirin atau Tylenol.

Tidak mempunyai kebiasaan atau menjadi tidak menentu beberapa kesan sampingan yang paling berbahaya terapi kami atau bukan laporan-mana-mana perubahan kesihatan secara tiba-tiba boleh menyebabkan kita untuk melawat bilik kecemasan, yang akan memerlukan kami menerima lebih banyak ubat-ubatan untuk membetulkan peristiwa buruk.

Bekerja bersama dengan semua pembekal penjagaan kesihatan adalah penting untuk kejayaan rancangan penjagaan kesihatan kita. Ia memerlukan pendekatan antara disiplin untuk membina lama gaya hidup berkekalan sihat.

Pendidikan setiap individu mewakili faktor yang paling penting yang membolehkan kita untuk terlibat dalam pilihan penjagaan kesihatan kita termasuk pengurusan ubat-ubatan kami.

Ubat perundingan pengurusan terapi menyediakan kaedah kunci untuk memudahkan maklumat perubatan penting dan menangani kebimbangan terapi. Perundingan ini membantu untuk memastikan bahawa ubat-ubatan yang digunakan dengan betul dan bahawa terapi penyakit sedang dioptimumkan, sekali gus meningkatkan hasil penjagaan kesihatan secara keseluruhan.

Set unik perkhidmatan adalah satu konsep kesihatan integratif yang agak baru yang merangkumi rancangan untuk menggabungkan gaya hidup perubahan untuk kejayaan mana-mana terapi farmaseutikal. Untuk kita belajar tentang kesihatan individu yang lengkap dan diberi kuasa dalam membuat keputusan perubatan yang lebih positif.

Nota peranan ahli farmasi dalam penjagaan pesakit adalah untuk mengumpul maklumat status perubatan dan klinikal peribadi, menilai terapi ubat-ubatan seseorang dan menyelesaikan sebarang masalah yang berkaitan dengan kerjasama dengan lain-lain penyedia penjagaan kesihatan. Ahli farmasi juga membangunkan pelan penjagaan dan melaksanakan untuk mencapai matlamat kesihatan seseorang.

Lalu doktor menilai hasil terapi individu dan keberkesanan pelan penjagaan dan mengubah ia seperti yang diperlukan manakala pemantauan individu untuk memastikan matlamat dipenuhi atau merujuk orang yang lain penyedia penjagaan kesihatan yang sesuai.

"Hidup lebih sihat dengan menguruskan maklumat terapi anda dan belajar lebih lanjut mengenai keadaan perubatan anda."

Tidak ada komentar:

Posting Komentar