Rabu, 04 November 2015

Apa yang menyebabkan sakit otot kronik

Apa yang menyebabkan sakit otot kronik

Sakit otot kronik adalah gangguan sakit yang memberi kesan kepada otot dan tisu-tisu sekitarnya otot. Ia boleh berkembang hampir di mana sahaja di dalam badan, termasuk belakang, kaki yang lebih rendah, dan tangan. Ia boleh melibatkan kumpulan otot atau hanya satu kompak. Sakit biasanya antara dari ringan hingga menyeksa, ciri-ciri kelembutan dan kekejangan, yang boleh bertahan enam bulan atau lebih.

Sakit otot kronik didiagnosis hanya dalam bidang badan aduan, tetapi punca sebenar masih belum ditemui. Namun begitu, ia biasanya berlaku apabila otot secara berulang-ulang menegaskan, lebih-bekerja, dan kontrak.

Komplikasi sakit otot kronik datang dari titik pencetus. Ini adalah kawasan setempat badan di mana otot-otot dan tisu penghubung sekitarnya adalah sangat sensitif kepada rasa sakit. Mereka digambarkan sebagai nodul dapat dirasai apabila dimampatkan dan tekanan boleh mencungkil kelembutan tempatan dan sakit ke kawasan lain badan.

Malangnya, sakit otot kronik sering salah diagnosis. Ia sering dianggap sebagai fibromyalgia. Pada masa-masa, doktor mendapati gejala tak dpt ditentukan, seolah-olah mereka tidak dapat mencari apa-apa yang salah dengan pesakit mereka. Mereka menjalankan ujian dan hanya mencari otot yang tegang, tetapi tidak lebih. Dalam kes ini, diagnosis fibromyalgia.

Fibromyalgia adalah gangguan di mana otak mempunyai isyarat sakit pemprosesan masalah. Punca sebenar tidak diketahui, tetapi ia biasanya berlaku kepada wanita dalam usia 40-an ke 60-an. Sakit otot kronik, di sisi lain, adalah gangguan sebenar otot diri mereka sendiri. Ia boleh diperiksa dan menunjukkan keputusan yang terperinci. Otak tidak mempunyai sebarang masalah dengan reseptor sakit, dan otot sebenarnya sakit dan sensitif kepada kesakitan.

Apa yang menyebabkan sakit otot kronik?

Walaupun, punca sebenar masih belum diketahui, terdapat syarat-syarat yang mendasari banyak yang memainkan peranan yang besar dalam menggalakkan sakit otot kronik. Untuk satu, kemurungan dan kebimbangan boleh membawa kepada ketegangan otot. Apabila seseorang overstressed, keupayaan otak untuk menghasilkan hormon gembira dikenali sebagai endorfin menurun. Endorfin bertanggungjawab untuk mengawal selia kesedaran untuk kesakitan. Apabila mereka menurun, seseorang boleh menjadi terlalu sensitif kepada kesakitan dan mengawal kesakitan boleh habis. Ini seterusnya menyebabkan otot menjadi letih dan bertindak balas terhadap kesakitan lebih.

Postur yang lemah disebabkan oleh tekanan emosi dan nada otot miskin kerana gaya hidup tidak aktif juga boleh menyebabkan sakit kronik. Sebagai contoh, duduk dengan kepala anda ditolak ke hadapan dan punggung dan perut kelihatan tertimbul boleh mengehadkan ruang di antara vertebra, yang membawa kepada saraf dimampatkan. Saraf Mampat, di sisi lain, melambatkan proses komunikasi dari otak ke bahagian-bahagian badan yang lain. Di sini, otot boleh dilucutkan nutrien yang betul dan hormon penting seperti dopamin dan endorfin untuk menjadi kurang sensitif kepada sakit-sakit badan.

Lebih-lebih lagi, gaya hidup tidak aktif dan tabiat makan yang miskin juga boleh melahirkan sakit otot kronik. Idea ini disokong oleh sistem peredaran darah kita, termasuk jantung, saluran darah, dan darah. Darah diperlukan untuk mengekalkan kehidupan kerana ia membawa nutrien, oksigen dan menghilangkan bahan buangan seperti karbon dioksida dari tisu. Walau bagaimanapun, kerana pemakanan yang tidak sihat kita, saluran darah boleh membina plak. Plak boleh menghalang badan untuk mengekalkan oksigen yang mencukupi untuk bahagian-bahagiannya, termasuk kumpulan-kumpulan otot. Ini seterusnya, menjadikan mereka kurang daripada semua nutrisi yang mereka perlukan untuk membuat mereka sihat dan berfungsi dengan baik.

Mekanik badan yang lemah juga boleh menyebabkan sakit otot kronik. Mekanik badan adalah kedudukan badan yang betul perkara yang kita lakukan secara tetap setiap hari, seperti berdiri, duduk, mengangkat, mencapai, dan banyak lagi. Melakukan perkara-perkara itu tidak betul, boleh misalign tulang dan sendi, menggalakkan haus dan lusuh, dan menyebabkan ketegangan dan sakit otot.

Segala-galanya menjadi kitaran masa hadapan. Mekanik badan yang lemah meningkatkan ketegangan otot. Otot tegang menyumbang kepada mekanik badan yang lemah. Untuk kitaran untuk dipecahkan, sakit itu perlu diuruskan dan otot perlu diperkukuhkan.

Apakah Rawatan untuk Sakit otot kronik?

Sakit otot kronik adalah satu keadaan di mana serat otot terlalu dikontrakkan. Ini boleh disebabkan oleh kekurangan makanan berzat dan oksigen. Namun begitu, terdapat pelbagai cara untuk merawat sakit otot kronik, seperti terapi fizikal, terapi urut, dan ubat-ubatan.

Terapi fizikal termasuk latihan pengukuhan dan membentang, manakala terapi urut menggunakan tangan untuk melonggarkan otot diketatkan dan melegakan kekejangan dan kekejangan. Perubatan seperti ibuprofen dan anestetik suntikan, di sisi lain, boleh mengurangkan kesakitan, tetapi mungkin tidak menyediakan rawatan jangka panjang.

Walaupun semua rawatan ini adalah mudah didapati jika seseorang membangunkan keadaan ini, ia tidak mustahil untuk mengelakkan sakit otot kronik di tempat pertama. Dengan melakukan senaman, diet yang seimbang, meningkatkan postur, dan menguruskan stres dengan baik, peluang untuk memperoleh gangguan ini menurun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar